KS. STANISŁAW
KOWALCZYK
FILOZOFIA CZŁOWIEKA W UJĘCIU ROMANA DAROWSKIEGO*
* Jest to recenzja książki Romana
Darowskiego, Filozofia człowieka.
Zarys problematyki - Antologia tekstów, Wydawnictwo
Ignatianum-WAM, wyd. III, Kraków 2002, ss. 276.
Ks. prof. zw. dr hab. Stanisław Kowalczyk, długoletni profesor
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
W dawnej
i współczesnej refleksji filozoficznej węzłowe
miejsce zajmuje filozofia człowieka. Pytania - kim jest człowiek, jaka
jest jego geneza i przyszłość, cele i zadania życiowe? - nieustannie
absorbują uwagę wszystkich ludzi myślących. Problematyka
antropologiczno-filozoficzna w polskiej literaturze również
była i jest wielokrotnie omawiana, oczywiście w różnych
aspektach, ujęciach metodologicznych, opcjach ideowo-światopoglądowych
i nurtach filozoficznych. Jednym ze znanych i cenionych
autorów na terenie Polski, zajmujących się od
kilkudziesięciu lat tematyką filozofii człowieka, jest ks. Roman
Darowski SJ, profesor filozofii na Wydziale Filozoficznym Wyższej
Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum" i w Papieskiej
Akademii Teologicznej w Krakowie, długoletni dziekan pierwszej z
wymienionych uczelni oraz redaktor naczelny „Forum
Philosophicum". Ksiądz Profesor jest m.in. autorem prac: Człowiek i
świat (1972), Człowiek: istnienie i działanie (1974), Filozofia
człowieka (1995).
Omawiana praca została wydana po raz
trzeci w 2002 r., a
równocześnie znacznie poszerzona. Książka zawiera dwie
zasadnicze części: tematyczno-problemową, napisaną przez Autora, oraz
antologię tekstów na temat człowieka. W części pierwszej, po
dwu rozdziałach wstępnych, znajduje się piętnaście
rozdziałów omawiających kolejne zagadnienia z zakresu
filozoficznej antropologii.
W „Zagadnieniach wprowadzających" omawiane są m.in.:
swoistość filozofii człowieka, definicja tej dyscypliny, jej
usytuowanie w relacji do innych nauk o człowieku, metoda uprawiania
filozoficznej antropologii, a wreszcie podstawowa problematyka. Autor
nawiązuje do klasycznej filozofii arystotelesowsko-tomistycznej.
Potwierdza to zaproponowana definicja filozofii człowieka jako
„rozumowej nauki o człowieku w świetle jego przyczyn
ostatecznych, czyli podstawowych uwarunkowań" (s. 17). Jest to bez
wątpienia ujęcie tomistyczne, ale otwarte na współczesną
myśl filozoficzną. Znajduje to swój wyraz np. przy omawianiu
metody filozofii człowieka, gdzie wyróżnione zostały dwa
etapy: wstępny - fenomenologiczny i właściwy - metafizyczny. Już
wstępno-metodologiczny rozdział sygnalizuje dwojaką optykę pracy:
teoretyczno-eksplikacyjną i egzystencjalno-dydaktyczną. Autor, idąc za
papieżem Janem Pawłem II, wyróżnił trzy typy postawy
człowieka: mieć, być oraz być i mieć.
Drugim wstępnym rozdziałem Filozofii
człowieka jest syntetyczny zarys
dziejów tej nauki. Wyróżnione zostały:
starożytność, średniowiecze, czasy nowożytne i współczesne
główne kierunki filozofii człowieka. W ostatniej części są
omawiane: neopo-zytywizm, filozofia analityczna, fenomenologia,
filozofia dialogu, marksizm i chrze-ścijańska antropologia
filozoficzna. Sposób przedstawienia
poszczególnych nurtów nie budzi zastrzeżeń
merytorycznych, a w zasadzie także ich dobór. Dyskusyjne
jest jedynie pominięcie egzystencjalizmu, krótka wzmianka
(na s. 49) nie ukazuje tej doniosłej roli, jaką egzystencjalizm
(teistyczny i ateistyczny) odegrał na terenie filozofii i poza nią.
Istotna część omawianej pracy ks. prof.
Darowskiego nosi tytuł:
„Główne problemy filozofii człowieka". Znajdujemy
w niej piętnaście rozdziałów, których tytuły
warto zacytować, gdyż wskazują na układ treściowy książki. Są to: 1.
Człowiek a świat zwierząt; 2. Cielesność człowieka; 3. Pierwiastek
duchowy człowieka; 4. Śmierć i nieśmiertelność; 5. Struktura umysłu
ludzkiego i proces poznania umysłowego; 6. Stosunek pierwiastka
duchowego do materialnego; 7. Wolność człowieka; 8. Osoba ludzka i
przysługujące jej prawa; 9. Pochodzenie człowieka; 10. Człowiek a świat
wartości; 11. Człowiek twórcą kultury; 12. Człowiek istotą
historyczną; 13. Człowiek istotą dialogową; 14. Człowiek istotą
społeczną; 15. Człowiek istotą religijną.
Zaprezentowany układ problematyki
filozofii człowieka jest logiczny,
łącząc podstawowe elementy antropologii św. Tomasza z Akwinu z myślą
współczesną. Akwinata, omawiając w Sumie teologicznej
koncepcję człowieka (I, qq. 75-89), najpierw przedstawiał kategorię
duszy jako formy substancjalnej ciała, a następnie dopiero władze duszy
- intelekt i wolną wolę. Wpływ myśli Tomaszowej uwidocznił się w
omawianej pracy w fakcie, że rozdziały analizujące umysł ludzki i
wolność człowieka umieszczone zostały po uprzednim omówieniu
problematyki duszy - jej natury niematerialnej i nieśmiertelności.
Powyższe stwierdzenie nie jest bynajmniej zarzutem. Autor logicznie
rozpracował wieloaspektową problematykę filozofii człowieka. Najpierw
zasygnalizował różnicę pomiędzy człowiekiem a światem
zwierząt, współcześnie podważaną lub zacieraną przez
niektórych przyrodników, a nie tak dawno przez
marksistów. Następne dwa rozdziały poświęcone są analizie
elementów składowych człowieka: jego cielesności i wymiaru
duchowego. Zagadnienie śmierci i nieśmiertelności jest logiczną
kontynuacj ą analiz dotyczących pierwiastka duchowego w człowieku.
Dalsze dwa rozdziały książki omawiają umysłowe władze człowieka:
intelekt i wolę. Budzi jedynie zdziwienie, że są przedzielone
rozdziałem traktującym o relacji pomiędzy duchowym i materialnym
pierwiastkiem człowieka. Czy nie byłoby bardziej zasadne, aby problem
wzajemnej relacji ciała i duszy omawiać bezpośrednio po analizie
elementów składowych człowieka?
Tematycznym zwieńczeniem dotychczasowych
rozważań pracy jest rozdział
8, w którym omawiana jest osoba ludzka i przysługujące jej
prawa. Zagadnienie praw człowieka, podjęte przez Autora, słusznie
uwzględnia tak żywo dyskutowane współcześnie pytania o
podstawę i zakres treściowy praw podmiotowych
człowieka.
Kilka ostatnich rozdziałów
tej części pracy omawia
podstawowe atrybuty ludzkiej osoby. Należy do nich fakt, że człowiek
jest twórcą kultury, a także jest istotą historyczną,
dialogiczną, społeczną i religijną. Należy odnotować, że
niektóre rozważania tam zawarte uwzględniają
współczesną myśl filozoficzną, zwłaszcza takie nurty, j ak:
aksjologia, filozofia dialogu, filozofia historii. Dzięki temu
Filozofia człowieka prof. Darowskiego, bazująca na założeniach tomizmu,
stanowi jego ubogacenie i uwspółcześnienie. Akwinata nie
uwzględniał w dostatecznym stopniu dynamiczno-historycznego wymiaru
bytu ludzkiego, obecnie jednak słusznie akcentuje się fakt, iż człowiek
jest istotą kształtującą się poprzez dzieje. Autor recenzowanej pracy
oddzielnie analizował dwa atrybuty człowieka, a mianowicie, że j est on
istotą dialogiczną i społeczną. Takie rozgraniczenie postuluje
współczesny nurt filozofii dialogu, natomiast tradycyjna
myśl socjologiczna i filozoficzna wyróżnia dwa obszary życia
społecznego człowieka: wymiar mikrospołeczny i wymiar makrospołeczny.
Końcowy rozdział pierwszej części pracy omawia i uzasadnia tezę, że
człowiek jest istotą religijną.
Poszczególne fragmenty -
rozdziały książki Filozofia
człowieka - mają podobną strukturę merytoryczno-treściową.
Rozpoczynają się od sformułowania stanowiska Autora w formie tezy,
która anonsowana jest już w spisie treści na początku pracy.
Dalsze elementy każdego rozdziału to: wyjaśnienia semantyczne,
zasygnalizowanie głównych stanowisk i argumentacja za podaną
uprzednio tezą. Merytoryczne uzasadnienie poszczególnych tez
odwołuje się w większości przypadków bezpośrednio lub
pośrednio do filozofii arystotelesowsko-tomistycznej, ale wielokrotnie
Autor twórczo nawiązuje do filozofii
współczesnej. W aspekcie merytoryczno-problemo-wym książka
ks. prof. Darowskiego jest interesującą próbą łączenia
istotnych elementów antropologii Tomasza z Akwinu z
dorobkiem współczesnej filozofii, zwłaszcza fenomenologii i
filozofii dialogu.
Drugim ważnym elementem omawianej pracy
jest zawarta w niej antologia
tekstów na temat człowieka. Choć w literaturze polskiej
istnieje już kilka tego typu antologii, to jednak Autor Filozofii
człowieka więcej uwagi poświęcił współczesnej filozofii
polskiej. Zamieszczone zostały teksty następujących autorów:
Arystotelesa, św. Augustyna, św. Tomasza z Akwinu, R. Descartes'a, M.
Schelera, R. Ingarde-na, J. Maritaina, P. Siwka, J. Tischnera, K.
Wojtyły, Cz. Bartnika, M. Krąpca i T. Ślipko. Włączenie antologii
tekstów dotyczących tematycznie antropologii filozoficznej
jest szczęśliwym pomysłem, czytelnik bowiem może zapoznać się osobiście
z tekstami zarówno z klasyków filozofii, jak i
znanych autorów współczesnych.
Do antologii tekstów dołączone zostały dokumenty o prawach i
obowiązkach człowieka, a mianowicie: Powszechna Deklaracja Praw
Człowieka z 1948 r., fragmenty encykliki Pacem in terris papieża Jana
XXIII, Karta Powinności Człowieka ogłoszona w 2000 r. w Gdańsku i Karta
Praw Podstawowych Unii Europejskiej przyjęta w 2000 r. w Nicei. Książkę
zamykają tzw. teksty mądrościowo-refleksyjne, interesująco dobrane,
które inspirują czytelnika do głębszego przemyślenia
tajemnicy człowieczeństwa.
Książka Filozofia człowieka ks. prof. Romana Darowskiego jest
twórczym wkładem na terenie polskiej filozofii w zakresie
refleksji nad człowiekiem. Jej sygnalizowane wyżej walory
problemowo-merytoryczne łączą się z walorami formalno-dy-daktycznymi.
Wykład poszczególnych zagadnień jest bardzo klarowny, a
zarazem semantycznie i metodologicznie poprawny. Autor dla jasności
wykładu unikał nadmiaru przypisów. Zarazem jednak informował
i zachęcał czytelników do pogłębienia analizowanych
problemów poprzez odsyłacze do literatury zamieszczonej
zarówno na wstępie książki, jak i w końcowej części
poszczególnych rozdziałów. Filozofia człowieka
prof. Darowskiego, zgodnie z jej podtytułem, daje zarys problematyki
filozoficznej antropologii. Jej Autor świadomie zrezygnował z nadmiaru
aparatu naukowego, skoncentrował się natomiast na poszukiwaniu
odpowiedzi na podstawowe pytania współczesnego człowieka.
Merytoryczno-problemowa jednoznaczność łączy się w tej książce z
klarownością dobrego wykładowcy - dydaktyka. Adresatem jej są ci
wszyscy, którzy poszukują przewodnika na drodze
rozpoznawania prawdy o człowieku jako osobie. Filozofia człowieka
krakowskiego myśliciela, ks. Darowskiego, jest dobrą prezentacją
współczesnego personalizmu chrześcijańskiego.
„Zeszyty Naukowe KUL", 45 (2002), nr 3-4 (179-180), s.
113-116.
STANISŁAW
ZIEMIAŃSKI
ROMANA DAROWSKIEGO FILOZOFIA CZŁOWIEKA*
* Jest to recenzja książki Romana
Darowskiego: Filozofia człowieka.
Zarys problematyki - Antologia tekstów. Wyd 3. rozszerzone,
Kraków, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum
-Wydawnictwo WAM 2002 - 276 s.: bibl., indeks. Streszczenie ang. i
franc.
Ks. prof. zw. dr hab. Stanisław Ziemiański SJ jest pracownikiem
Wydziału Filozoficznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej
Ignatianum w Krakowie oraz Wydziału Teologicznego Aloisianum w
Bratysławie (Uniwersytet Trnawski).
W czasach nowożytnych, począwszy od
epoki Odrodzenia, w centrum
zainteresowania filozofów zamiast Boga znalazł się człowiek.
Cały kierunek myślenia zaczęto nazywać humanizmem. Przełomową rolę w
tym względzie odegrał Kartezjusz, który nawiązując do św.
Augustyna i nie zaniedbując problematyki ontologicznej, skupił się
jednak na zagadnieniu wartości poznania ludzkiego. Wprawdzie kartezj
ań-ski postulat idei jasnych i wyraźnych doprowadził w konsekwencji do
subiektywizmu poznawczego, do idealizmu, a nawet sceptycyzmu, to jednak
pozytywnym wynikiem kartezj ańskiego myślenia było skierowanie analiz
filozoficznych ku samemu człowiekowi. W niektórych
współczesnych systemach filozoficznych problematyka
antropologiczna stanowi właściwie samo jądro filozofii. Prawie
wyłącznie człowiekiem zajmuje się fenomenologia. Życiowymi problemami
człowieka interesuje się egzystencjalizm i filozofia dialogu, myśleniu
i jego językowemu wyrazowi poświęca głównie uwagę filozofia
lingwistyczna. W tym typie filozofowania nieco miejsca zajmuje też
świat przyrody otaczającej człowieka, ale o tyle tylko, o ile ten świat
ma jakieś znaczenie dla rozwoju człowieka, i o ile mu służy lub szkodzi.
Mimo położenia akcentu na teorii
poznania w filozofii nowożytnej, nie
zanikła j ed-nak całkowicie problematyka ontologiczna. Od
czasów Darwina i powstania teorii ewolucji umysły
filozofów niepokoi sprawa transcendencji człowieka w
stosunku do otaczającej go przyrody. Pojawiają się tendencje
redukcjonistyczne, sprowadzające wszystkie przejawy życia ludzkiego do
praw biologii, te zaś do chemii, a nawet fizyki. Mówi się o
ewolucjonistycznej teorii poznania, o socjobiologii, usiłuje się
sprowadzić inteligencję i myślenie człowieka do procesów
biologicznych rozgrywających się w sieci neuronów
mózgowych, do tego stopnia, że zaczyna się traktować
mózg człowieka jako swego rodzaju mięsny komputer i
przewiduje się w niedalekiej przyszłości stworzenie sztucznej
komputerowej inteligencji.
W ten sposób człowiek zająwszy się sobą doszedł w końcu do
zagubienia samego siebie. Z podmiotu o szczególnej godności
stał się nie tylko przedmiotem badań przyrodniczych, ale nawet
przedmiotem w sensie węższym, obiektem ujmowanym z punktu widzenia
użyteczności, produktywności, a nawet w skrajnych przypadkach
traktowanym jako surowiec (manipulacje na embrionach ludzkich) lub
rzecz niewygodna do usunięcia (eutanazja).
To zagubienie samego siebie stało się
szczególnie dojmujące
w etyce i w pedagogice. Warunkiem zasadnego uprawiania etyki jest
przecież przekonanie o niepodważalnej godności osoby ludzkiej. Osoba ta
świadoma i wolna w swoich wyborach ma prawo być twórcą
własnego losu w granicach wyznaczanych uprawnieniami innych
osób. W pedagogice istotnym jest ideał człowieczeństwa, ku
któremu mają zmierzać działania wychowawcze. Ideału tego nie
da się wyznaczyć bez odpowiedzi na pytanie, kim jest człowiek.
Tymczasem, jak wspomniano wyżej, zauważa się w poglądach
filozofów współczesnych w tym względzie dużą
niepewność i wielką rozbieżność zapatrywań. Istnieje więc pilna
potrzeba refleksji nad istotą człowieka w celu dokładniejszego poznania
człowieczeństwa we wszystkich jego wymiarach i aspektach.
Książka Romana Darowskiego włącza się do
tego właśnie nurtu refleksji
nad człowiekiem. Pragnie służyć ludziom poszukującym prawdy o
człowieku. Jak zaś ważna i interesująca to problematyka, widać to
choćby z tego, że książka Filozofia człowieka ukazała się już po raz
trzeci i ma prawie dwa razy większą objętość od poprzednich wydań.
Pierwsze mianowicie wydanie tej książki ukazało się w 1995 r., a drugie
już rok później. Obecne wydanie obok wielu uzupełnień, np.
na temat postmodernizmu, i uściśleń w różnych miejscach
książki posiada w części zatytułowanej : Zagadnienia wprowadzające nowy
paragraf pt. „Być i mieć ", a w części noszącej tytuł:
Główne problemy filozofii człowieka nowy rozdział pt.:
Człowiek istotą religijną. Oprócz tego książka zawiera nową,
obszerną część: Antologię tekstów filozoficznych na temat
człowieka.
Książka składa się z następujących części:
I. Zagadnienia wprowadzające. Są to m.in.: Swoistość filozofii
człowieka, Definicja filozofii człowieka, Pytania egzystencjalne,
Filozofia człowieka a antropologia filozoficzna i inne nauki o
człowieku, Metoda filozofii człowieka, „Być i mieć". Autor
podaje w tej części wiele uwag epistemologicznych na temat przedmiotu,
celu i metody filozofii człowieka, pokazując jej autonomiczność w
stosunku do innych nauk o człowieku.
II. Dzieje filozofii człowieka. W tej części R. Darowski wypowiada się
dość ogólnie o starożytności, średniowieczu i czasach
nowożytnych, nieco obszerniej o filozofii człowieka w
głównych kierunkach filozofii współczesnej
(neopozytywizm, filozofia analityczna, fenomenologia, filozofia
dialogu, marksizm, chrześcijańska antropologia filozoficzna).
III. Główne problemy filozofii człowieka zostały
sformułowane w 15 krótkich rozdziałach i odpowiadających im
tezach:
Człowiek a
świat zwierząt. Teza 1: Mimo że człowiek wykazuje duże
zewnętrzne podobieństwo do niektórych zwierząt, to jednak
jest w świecie istotą wyjątkową, której podstawową cechą
jest otwarcie poznawcze i wolitywne na wszelki byt.
Cielesność
człowieka. Teza 2: Pierwiastek materialny stanowi istotny
współczynnik człowieczeństwa i przej awia się w jego
fizycznych właściwościach. Do niego właśnie odnosi się działalność
„organizująca" ze strony pierwiastka duchowego.
Pierwiastek
duchowy człowieka. Teza 3: Analiza czynności rozumu i woli
świadczy o substancjalnej niematerialności duszy ludzkiej.
Niematerialność ta jednak nie jest doskonała, gdyż niektóre
przejawy dynamizmu duszy są zewnętrznie zależne od materii.
Śmierć i
nieśmiertelność. Teza 4: Człowiek jako całość podlega
wprawdzie śmierci, ale jego istotny element: dusza „dzięki
swej duchowości" istnieje dalej, gdyż jest nieśmiertelna.
Struktura
umysłu ludzkiego i proces poznania umysłowego. Teza 5:
Poznanie ludzkie polega na intencjonalnym przyjęciu przedmiotu przez
umysł w procesie, w którym można wyróżnić fazę
czynną i bierną.
Stosunek
pierwiastka duchowego do materialnego. Teza 6: Związek
pierwiastka duchowego i materialnego człowieka najtrafniej wyjaśnia
teoria jedności substancjalnej. Według tej teorii dusza stanowi formę
substancjalną ciała ludzkiego.
Wolność ludzka.
Teza 7: Analiza poznania ludzkiego i woli ludzkiej, wykazuje, że
człowiek przy podejmowaniu decyzji i w postępowaniu jest wolny. Jest to
wolność określania treści własnych działań oraz wolność podjęcia ich
lub zaniechania.
Osoba ludzka
i przysługujące jej prawa. Teza 8: Pierwiastek duchowy i
materialny tworzą jedną substancję, jedną naturę i jedną osobę ludzką,
która jest ostatecznym podmiotem wszystkich działań; stanowi
też podstawę godności człowieka i przysługujących mu praw.
Pochodzenie
człowieka. Teza 9: Człowiek jako byt kompletny nie
mógł powstać na skutek samych dynamizmów
mineralnych, roślinnych lub zwierzęcych. Możliwość powstania drogą
ewolucji „samego ciała ludzkiego", tzn. bez inteligencjii
wolności, jest sprawą sporną.
Człowiek a
świat wartości. Teza 10: Człowiek urzeczywistnia sens
własnego bytowania przez harmonijny rozwój wszystkich swych
możliwości, co dokonuje się przez realizację różnorodnych
wartości.
Człowiek
twórcą kultury. Teza 11: Człowiek jest
twórcą kultury i równocześnie jej odbiorcą.
Działalność kulturowa, właściwa tylko człowiekowi, stanowi podstawową
dziedzinę aktywności ludzkiej w świecie.
Człowiek
istotą historyczną. Teza 12: Człowiek jest istotą
historyczną. Istnieje i działa w dziejach, od których zależy
i które równocześnie współtworzy.
Człowiek
istotą dialogiczną. Teza 13: Człowiek jako osoba jest
istotą zwróconą ku drugiemu, ku inym ludziom, jest istotą
dialogiczną. Dopiero w dialogu z innymi ludźmi może siebie pełniej
odkrywać, rozumieć i urzeczywistniać.
Człowiek
istotą społeczną. Teza 14: Człowiek jest istotą społeczną,
dlatego swoje człowieczeństwo może w pełni urzeczywistniać tylko
wspólnie z innymi ludźmi. Przejawia się to w tym, że jest
otwarty na innych ludzi, potrzebuje ich i wraz z nimi tworzy
różne formy społeczności.
Człowiek
istotą religijną. Teza 15: Człowiek jako byt świadomy i
wolny, wobec faktu własnej niewystarczalności, a
równocześnie świadom własnej transcendencji, poszukuje Bytu
Absolutnego (Boga) i może wejść z nim w dialog, który bywa
nazywany religią.
W tej zasadniczej części Prof. R. Darowski stosuje, nawiązując do
tradycji scholastycznej, metodę tetyczną (tezową). Polega ona na tym,
że podstawowe zagadnienia filozofii człowieka są formułowane w postaci
twierdzeń (tez), które następnie są mniej lub bardziej
szczegółowo rozwijane. To rozwinięcie i opracowanie tezy
zawiera zwykle (choć nie zawsze) następujące elementy: stan
zagadnienia, podział, wyjaśnienie pojęć, stanowiska lub opinie na dany
temat oraz argumentację (dowody) uzasadniającą poszczególne
części tezy sformułowanej na początku. Takie podejście do omawianych
problemów zapewnia większą przejrzystość rozważań, jasność i
precyzję. Pokazuje też jaśniej, za jakimi rozwiązaniami opowiada się
Autor.
Autor nie porusza się w swoich analizach
na pograniczu filozofii i nauk
przyrodniczych; nie sięga w swojej argumentacji do osiągnięć neurologii
czy informatyki, nie dyskutuje szerzej propozycji
ewolucjonistów, pomija aktualnie żywy problem relacji
ciało-umysł (body-mind
problem). Stosuje natomiast tradycyjną argumentację
scholastyczną, przede wszystkich w newralgicznym punkcie, jakim jest
sprawa transcendencji człowieka w stosunku do zwierząt. Odwołuje się tu
do argumentacji z pojęć powszechnych, których
niematerialność stara się wykazać w tezie 3: Pierwiastek duchowy w
człowieku. Utożsamia przy tym niematerialność z duchowością (s. 66).
Dalsze tezy dotyczące struktury metafizycznej człowieka, jego
nieśmiertelności, wolności, godności i usytuowania w świecie są
konsekwencj ą tych podstawowych ustaleń.
Cz. IV to względnie obszerna Antologia
tekstów na temat
człowieka (s. 135-256). Wybór tekstów o człowieku
pomyślany jest jako uzupełnienie problematyki poruszanej w książce.
Umożliwia on nadto czytelnikom bezpośredni kontakt z poglądami
antropologicznymi niektórych, wybitnych filozofów.
W języku polskim istnieje wprawdzie już kilka antologii
tekstów filozoficznych, w tym także antropologicznych.
Antologia zamieszczona w książce przyjmuje jednak nieco inne od
dotychczasowych kryteria doboru tekstów. M.in. więcej uwagi
poświęca współczesnej myśli polskiej, daje obfitszy
wybór tekstów filozoficzno-prawnych (prawa i
obowiązki człowieka) oraz wprowadza dział tekstów
„mądrościowych", tj. skłaniających do refeksji, uczących
mądrości życiowej (5 tekstów).
W książce zamieszczono fragmenty dzieł
następujących
filozofów: Arystoteles, O
duszy; św. Augustyn, O
Trójcy Świętej oraz Dialogi filozoficzne;
św. Tomasz z Akwinu,
Traktat o człowieku. Summa teologii; Renę Descartes
(Kartezjusz), Medytacje
o pierwszej filozofii; Max Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie,
Roman Ingarden, O
odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych; Jacques
Maritain, Pisma
filozoficzne; Paweł Siwek SJ, Świadomość wolnego wyboru;
Józef Tischner, Zarys
filozofii człowieka; Karol Wojtyła, Osoba i czyn,
Czesław S. Bartnik, Personalizm;
Mieczysław A. Krąpiec OP, Ja-człowiek;
Tadeusz Ślipko S J, Antropologiczne
podstawy chrześcijańskiej etyki ekologicznej z pracy: Rozdroża ekologii.
Na temat praw i obowiązków
człowieka zamieszczono
następujące dokumenty: Powszechna
Deklaracja Praw Człowieka, Paryż 1948; Jan XXIII,
Encyklika Pacem in
terris (fragmenty), 1963; Karta Powinności Człowieka,
Gdańsk 2000; Karta Praw
Podstawowych Unii Europejskiej, Nicea 2000.
Na końcu znajduje się spis treści po angielsku i francusku oraz tekst
15 omawianych w książce tez filozoficznych, również w obu
językach, a także indeks osób i indeks rzeczowy.
Książka R. Darowskiego stanowi zwięzłe,
systematyczne ujęcie całej
problematyki antropologicznej w świetle metafizycznych zasad klasycznej
filozofii. W metodzie zbliżona jest do rozważań antropologicznych
Karola Wojtyły, mianowicie przechodzi od opisu fenomenologicznego
działań człowieka do ich wyjaśnienia za po-mocą jego wewnętrznej
struktury bytowej, na zasadzie, że działanie świadczy o istnieniu
(agere sequitur esse). Istotny j est tu opis działań typowych dla
człowieka, j ak świadomość samego siebie, ogólność pojęć,
wolność decyzji. Sugerują one istnienie proporcjonalnego do nich
podmiotu, duchowej substancji, będącej podstawą transcendencji i
godności ludzkiej osoby. Nie sądzę, by z pomocą nauk przyrodniczych,
redukujących te zjawiska do chemii i fizyki, można je było należycie
wyjaśnić i uzasadnić. W zastosowanej przez Autora metodzie leży
podstawowa wartość i zaleta książki Filozofia człowieka. Antologia
tekstów dodaje kolorów i smaków
poprzednim, bardziej suchym, skrótowym i niekiedy nawet
nieco schematycznym częściom książki.
* Jest to recenzja książki Romana
Darowskiego: Studia z
filozofii
jezuitów w Polsce w XVII i XVIII wieku. Wydział
Filozoficzny
Towarzystwa Jezusowego, Kraków 1998, ss. 372. Recenzja
ukazała się w kwartalniku Polskiego Towarzystwa Filozoficznego
«Ruch Filozoficzny», t. LVIII: 2001, nr 2, s.
312-315.
Prof. dr hab. Włodzimierz Tyburski jest kierownikiem Zakładu Etyki w
Instytucie Filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Roman
Darowski SJ jest bez wątpienia najwybitniejszym znawcą
dziejów filozofii jezuitów w Polsce. Bez żadnej
przesady rzec można, że to dzięki Jego wieloletniemu i niestrudzonemu
wysiłkowi badawczemu udostępniony i przybliżony został świadomości
współczesnych imponujący, jak się okazuje, dorobek
jezuitów w zakresie filozofii. Charakter fundamentalny
posiada dzieło obrazujące pierwszy, ale zarazem znaczący, etap
dziejów filozofii jezuitów, a zatytułowane
Filozofia
jezuitów w Polsce w XVI wieku
(Kraków
1994, ss. 450). Jest ono świadectwem zasługującej na
szczególne uznanie rzetelności badawczej Autora, wzbogaconej
imponującą erudycją historyczno-filozoficzną. Syntezę tę poprzedzały
liczne studia i artykuły, z których każde przypominało jakąś
zapomnianą dotąd postać i jej poglądy, bądź określony temat związany z
filozofią jezuitów. Każda z owych rozpraw daje potwierdzenie
znakomitego warsztatu historyka filozofii i tego, co mógłbym
nazwać zamiłowaniem w wydobyciu i opracowaniu detalu historycznego.
Odkrywają one zupełnie zapoznane lub słabo rozpoznane fakty naszej
intelektualnej tradycji. Współczesny badacz podejmujący
studia nad dziejami rodzimej kultury intelektualnej XVI wieku nie może
nie uwzględnić dorobku R. Darowskiego. Wszak w wyniku bardzo wnikliwych
dociekań badawczych uczonego i ich efektów odsłonięty został
zapoznany lub słabo rozpoznany obszar naszej kultury intelektualnej,
stanowiącej integralną część kultury owej epoki.
Swoimi zainteresowaniami badawczymi
Darowski obejmuje dwa kolejne
stulecia, zgłębiając filozofię jezuitów XVII i XVIII wieku.
Ich widocznym efektem są liczne studia poświęcone filozofii
jezuitów wyżej wymienionych epok. Podobnie jak w przypadku
poprzedniego stulecia, dotyczą one konkretnych postaci i ich
poglądów. Owoce owych dociekań publikował Autor w
różnych czasopismach i pracach zbiorowych na przestrzeni
dwudziestu lat. Przedstawiana tu książka jest zbiorem i przedrukiem 18
studiów i kilku jeszcze wypowiedzi o nieco innym charakterze
odnoszących się bez wyjątku do filozofii jezuitów w Polsce i
na Litwie.
Pierwszym i niezaprzeczalnym walorem
książki jest to, że zbiera ona
rozproszone dotąd po różnych czasopismach rozprawy, do
których dostęp z oczywistych powodów był
utrudniony.
Po drugie, zebrane razem w książce
studia, przeważnie o charakterze
analitycznym, dają w sumie wyraźny obraz filozofii jezuitów
w dwóch ostatnich stuleciach Rzeczypospolitej. Podjęta w
końcowej częci zbioru próba syntetycznego ujęcia filozofii
jezuitów w Polsce od XVI do XVIII wieku ten obraz uwyraźnia
i dopełnia.
Pierwsza, obszerna zamieszczona w
niniejszej książce rozprawa omawia:
Stan obecny i
perspektywy badań nad filozofią w szkołach jezuickich w
Polsce (XVI-XVIII w.). Autor daje w niej przegląd
ważniejszych
publikacji na temat działalności filozoficznej jezuitów w
Polsce, od ich sprowadzenia w 1564 r. do zniesienia zakonu w 1773 i w
latach następnych oraz zakreśla perspektywy dalszych badań. Mamy tu
więc przedstawioną bibliografię podmiotową, czyli wykaz publikacji z
zakresu filozofii napisanych przez jezuitów, następnie
bibliografię przedmiotową, czyli opracowania ujęte w porządku
chronologicznym. Znajdujemy tam syntetyczne informacje na temat
opracowań zarówno dziejów zakonu
jezuitów w Polsce, jak i dorobku jego
reprezentantów w zakresie różnych dyscyplin,
zwłaszcza zaś filozofii. Mowa jest tu między innymi o dziele Stanisława
Załęskiego poświęconym całości dziejów jezuitów w
Polsce, także o pierwszych opracowaniach dziejów filozofii
jezuitów Henryka Struvego, po części M. Straszewskiego i F.
Kwiatkowskiego, dowiadujemy się także o pierwszych studiach nad
dziejami filozofii jezuitów w Polsce Stanisława Bednarskiego
oraz próbie całościowego ujęcia zagadnienia przedstawionego
przez Wiktora Wąsika w jego Historii
filozofii polskiej (rozdz.
Scholastycy młodsi,
Charakterystyka
Scholastyki Wileńskiej).
W omawianym studium znajdujemy
również informacje o
opracowaniach na temat nauczania filozofii na Litwie, stosunku
jezuitów do kartezjanizmu i do „nowszej" filozofii
w ogóle, stosunku jezuitów do heliocentryzmu,
przedstawiony został również zarys filozofii
jezuitów na Litwie, a w szczególności kurs logiki
w Akademii Wileńskiej. Autor przekazuje nam również szereg
informacji o studiach poświęconych filozofii jezuitów w
okresie kasaty zakonu i udziału byłych jezuitów w pracach
Komisji Edukacji Narodowej. W kolejnym podrozdziale Autor przedstawia
zestaw 21 nowszych przyczynkowych studiów i opracowań
poświęconych poszczególnym postaciom lub
niektórym szczegółowym tematom. W wykazie
powyższym wymienione również zostały encyklopedie i słowniki
uwzględniające, oczywiście w odpowiadającym tego typu wydawnictwom
zakresie, filozofię jezuitów. Całość przeglądu i
charakterystyki publikacji na temat filozofów w dawnej
Rzeczypospolitej kończy podsumowanie i zakreślenie perspektyw dalszych
badań. Autor wyraża tu pogląd, że wprawdzie w dotychczasowych badaniach
dokonano szereg analiz pewnych zagadnień dotyczących filozofii
jezuitów w Polsce, ale „filozofia ta w swej
całości nie została dotychczas krytycznie zbadana" i dlatego
dotychczasowe analizy „nie są wystarczające do stworzenia
zadowalającej syntezy" (s. 51). Dodajmy wszakże ze swej strony, że
wieloletnie i niezwykle owocne studia samego R. Darowskiego,
których wynikiem jest wspomniana wyżej rozprawa Filozofia
jezuitów w Polsce w XVI wieku, jak i
przedstawiana tu
książka Studia z
filozofii jezuitów w Polsce XVII i XVIII
wieku stanowią mocną podstawę dla postulowanej przez
Autora syntezy i
zapewne taka zostanie wkrótce przedstawiona, zwłaszcza, że
R. Darowski intensywnie kontynuuje badania i zapowiada kolejne ich
wyniki. W omawianym zaś artykule jego Autor uważa, że przystąpi do
tworzenia syntezy odzwierciedlającej rzeczywisty stan filozofii
jezuitów w Polsce XVI, XVII i XVIII wieku, gdy zakończone
zostaną badania w trzech następujących kierunkach:
1) w dziedzinie danych biograficznych na
podstawie zachowanych
źródeł współczesnych, zwłaszcza pochodzących z
Rzymskiego Archiwum Jezuitów;
2) w dziedzinie prac wydanych drukiem, obejmujących
traktaty z całości
filozofii, poszczególne dyscypliny, pisma polemiczne z
zakresu filozofii i druki szkolne (tezy);
3) w dziedzinie wykładów
rękopiśmiennych
(skryptów)" (s. 58).
Przedstawiona powyżej wypowiedź z roku 1978 otwiera całą
serię
analitycznych studiów poświęconych głównie
filozofom jezuitom XVII i XVIII wieku. W porządku
chronologiczno-personalnym znajdujemy tu przedruk następujących
opracowań: Wawrzyniec
Bartilius (1569-1635), filozof i teolog; Filozofia
moralna Wojciecha Sokołowskiego (1586-1631); Marcin Łubieński
(1586-1653), profesor
filozofii w Kaliszu i Lwowie; Życie i
działalność Tomasza Elżanowskiego (1590-1656); Stanisław Śmiałkowicz
(1592-1648), wykładowca
filozofii we Lwowie i Krakowie; Gorgoniusz
Ageison (1604-1665), profesor
w Akademii Wileńskiej; Z filozofii
polskiej XVII wieku - recenzja: F. Bargieł, Tomasz Młodzianowski SJ
(1662-1686) jako filozof z kręgu myśli suarezjańskiej,
Kraków 1987; Geneza
dzieła Wojciecha Tylkowskiego
„Philosophia curiosa"; „Filozofia zajmująca"
-
recenzja: F. Bargieł, Wojciech
Tylkowski SJ i jego
„Philosophia curiosa " z 1669 r.,
Kraków 1986;
Filozofia Stefana
Sczanieckiego (1658-1737); Koleje życia i
działalność filozoficzna Aleksandra Podlesieckiego (1683-1762);
Poglądy filozoficzne
Stanisława Jaworskiego (1711-1779); Filozofia
Jana Kowalskiego (1711-1782); Jana Kowalskiego rękopiśmienne
wykłady z
filozofii przyrody (Ostróg 1747/48); Andrzej Rudzki
(1713-1766); Stosunek
Andrzeja Rudzkiego (1713-1766) do filozofii
Kartezjusza; Filozofia
Ks. Stanisława Szadurskiego - recenzja: F.
Bargieł, Stanisław
Szadurski SJ (1726-1789), Kraków 1978;
Polska odpowiedź na
konkurs Akademii w Besançon. Jan Załuskowski i jego
Disputatio (1764); Grzegorz
Arakiełowicz (1732-1798) i jego poglądy
filozoficzne; Ludwik
Roszkowski (1736-1781).
Powyżej przedstawione wyliczonymi
tytułami opracowania drukowane na
łamach różnych czasopism naukowych na przestrzeni 20 lat
stanowiły bardzo znaczący wkład do przedstawienia próby
syntezy filozofii jezuitów w Polsce od XVI do XVIII wieku.
Taki też nieomal tytuł nosi opracowanie przedstawione w omawianej
książce pod numerem porządkowym 22. Ukazało się ono dokładnie w 18 lat
po wydrukowaniu studium Stan
i perspektywy badań nad filozofią w
szkołach jezuickich w Polsce (XVI-XVIII w.). Rozprawa Filozofia
jezuitów w Polsce od XVI do XVIII wieku. Próba
syntezy składa się z podrozdziałów opatrzonych
następującymi
tytułami: 1. Wstęp. 2. Ratio studiorum. 3. Praktyka nauczania. 3.1.
Rozwój szkolnictwa. 3.2. Nauczanie w praktyce. 3.3. Tematyka
wykładów. 3.4. Piśmiennictwo. 3.5. Najwybitniejsi
filozofowie. 3.6. Charakterystyka filozofii. 4. Filozofia pozaszkolna
(obywatelska). 5. Zadania na przyszłość. 6. Bibliografia. Autor tej
syntezy podkreśla, że jest ona wynikiem zarówno badań
wcześniej prowadzonych, jak i Jego własnych, które
kontynuował wytrwale i systematycznie od lat siedemdziesiątych.
W wypowiedzi zatytułowanej Z doświadczeń historyka
filozofii
jezuitów w dawnej Polsce, przedstawionej na
zebraniu w dniu
26 IX 1996 r. w Zakładzie Historii Nauk Społecznych Polskiej Akademii
Nauk R. Darowski mógł już z poczuciem satysfakcji, właściwej
uczonemu, który ma za sobą długą i owocną drogę badania i
poznania naukowego, sformułować takie oto przekonanie:
„Praktycznie biorąc filozofia szkolna została opracowana.
Mój artykuł Stan
obecny i perspektywy badań nad filozofią w
szkołach jezuickich w Polsce (XVI-XVIII w.), „Archiwum
Historii Filozofii Myśli Społecznej", t. 24, 1978, s.
237-285, wydany
18 lat temu, jest dziś w zasadzie nieaktualny" (s. 350).
Ze swej strony dodajmy, że dokonania
badawcze R. Darowskiego w
dziedzinie badań nad filozofią jezuitów są ważne i doniosłe
nie tylko z uwagi na wyzwanie badawcze postawione przez historyka
filozofii jezuitów, ale również z uwagi na to, że
stanowią one znakomite i liczące się dopełnienie o ważną część składową
obrazu dziejów filozofii polskiej. Dzięki nim nasza tradycja
filozoficzna jawi się w niepomiernie większym zróżnicowaniu
i bogactwie. Zapewne obraz ten ulegnie dalszemu wzbogaceniu, gdy
przedmiotem badań stanie się filozofia pozaszkolna, czy
„obywatelska" (filozofia państwa, filozofia prawa itp.),
która nadal jest słabo opracowana.
W powyższej wypowiedzi stanowiącej zwieńczenie
przedstawianej tu
książki Autor zapowiada opracowanie syntezy po polsku i po francusku
(do użytku obcokrajowców) zatytułowanej: Filozofia
jezuitó w w Polsce od XVI do XX wieku oraz La philosophie
des jésuites en Pologne du XVIe au XXe siècle.
Życzmy Autorowi i
zainteresowanych Jego dorobkiem czytelnikom, aby to ważne dla
dziejów filozofii polskiej i - ogólniej -
rodzimej tradycji intelektualnej dzieło, zostało jak najszybciej
ukończone i wydane.
Ks. Prof. Roman Darowski jest autorem ponad 100 prac na temat filozofii
jezuitów w Polsce od XVI wieku, czyli od sprowadzenia
jezuitów do Polski, aż do czasów
współczesnych. W formie książkowej ukazało się 7 opracowań
jego pióra:
1) Filozofia w szkołach
jezuickich w Polsce w XVI wieku,
Kraków 1994, ss. 450 (bibl.; Resume, s. 411-437);
2) Wojciech Sokołowski
SJ (1586-1631) i jego filozofia,
Kraków 1995, ss. 64;
3) Poglądy filozoficzne
Antoniego Skoruskiego SJ (1715-1777),
Kraków 1996, ss. 74;
4) Studia z filozofii
jezuitów w Polsce w XVII i XVIII
wieku, Kraków 1998, ss. 372;
5) Studies in the
Philosophy ofthe Jesuits in Poland in the 16th-18th
Centuries, Cracow 1999, ss. 281. - Jest to
zbiór prac
przeważnie opublikowanych wcześniej w różnych językach
(angielskim, francuskim, hiszpańskim, łacińskim i niemieckim).
6) Filozofia
jezuitów w Polsce w XX wieku. Próba
syntezy - Słownik autorów, Kraków
2001, ss. 267.
7) «Tezy z
całej filozofii» z Krakowskiego Kolegium
Jezuitów (1894), Kraków 2006 (w
druku).
Na ukończeniu jest praca Filozofia
jezuitów polskich w XIX
wieku. W ten sposób została zasadniczo
opracowana cała
filozofia jezuitów w Polsce, obejmująca ponad cztery
stulecia.
W przygotowaniu jest 1-tomowa historia filozofii jezuitów w
Polsce w języku angielskim i francuskim, przewidziana dla
czytelników nie znających języka polskiego.
Pod tytułem: Studia z historii filozofii
Darowski opublikował pracę
zbiorową jako Księgę Pamiątkową z okazji 50-lecia pracy naukowej Prof.
Pawła Siwka SJ (Kraków 1980, ss. 263).
W Encyklopedii
wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy,
1564-1995, opracowanej przez Ludwika Grzebienia SJ
(Kraków
1996) Darowski jest redaktorem działu Filozofia oraz
autorem wielu
haseł z tej dziedziny, zwłaszcza haseł: Filozofia i Wydział
Filozoficzny TJ.
Spośród artykułów opublikowanych w języku polskim
na szczególną uwagę, głównie ze względu na
charakter syntetyczny, zasługują zwłaszcza: Pierwsi
arystotelicy wileńscy, „Analecta Cracoviensia",
t.
12: Kraków 1980, s. 173-191.
Filozofia jezuitów w Polsce od XVI do XVIII wieku.
Próba syntezy, „Archiwum Historii Filozofii i
Myśli Społecznej", t. 41: 1996, s. 47-73. Filozofia
jezuitów w Polsce w XX wieku, „Forum
Philosophicum", t. 5: 2000, s. 21-42. Zarys
filozofii jezuitów w Polsce od XVI do XIX wieku: w:
Wkład jezuitów do nauki i kultury w Rzeczypospolitej Obojga
Narodów i pod zaborami. Pod red. naukową Ireny
Stasiewicz-Jasiukowej, Kraków-Warszawa 2004, s. 119-152.
Charakter poniekąd autobiograficzny i warsztatowy,
dotyczący
głównie filozofii jezuickiej, mają publikacje: Moja życiowa
przygoda z filozofią jezuitów w Polsce,
„Rocznik
Wydziału Filozoficznego TJ w Krakowie", 1995-1996, Kraków
1996, s. 125-130, oraz: Z
doświadczeń historyka filozofii
jezuitów w dawnej Polsce, tamże, 1997-1998,
Kraków 1998, s. 215-223; przedruk w: Studia z filozofii
jezuitów w XVII i XVIII wieku,
Kraków 1998, s.
347-355.
* * *
Świadom tego, że język polski jest mało
znany wśród
filozofów i historyków filozofii za granicą,
Prof. Darowski przykładał dużą wagę do udostępniania wyników
swych badań także tym, którzy nie znają języka polskiego.
Dlatego wiele publikował w bardziej znanych językach obcych, a jego
prace wydawane po polsku z reguły miały obszerne streszczenie w jakimś
bardziej znanym języku obcym.
Oto ważniejsze z jego publikacji obcojęzycznych:
1) État
actuel des recherches sur l'enseignement de la philosophie
dans les collèges des Jésuites de Pologne du XVIe au XVIIIe siècle,
„Archivum Historicum Societatis Iesu", vol. XLVI: Roma l977,
s. 388-398;
2) First Aristotelians
of Vilnius, „Organon", numero 15:
Warszawa l979, druk: 1980, s. 71-91;
3) Gorgonius Ageison SJ
(1604-1665), Professor an der Wilnaer Akademie,
„Zeitschrift fur Ostforschung", 28: Marburg an der Lahn 1979,
Heft 2, s. 256-269;
4) Pedro Viana, S.J.
(1549-1609) y su actividad filosófica
en Polonia, „Pensamiento", vol. 35, n. 140,
octubre-diciembre
1979, Madrid, s. 425-443;
5) John Hay, SJ, and
the Origins of Philosophy in Lithuania,
„The Innes Review", vol. 31: Glasgow 1980, No. 1, s. 7-15;
6) Richard Singleton,
S.I. (1566-1602), first Professor of Philosophy
at Braniewo, „Gregorianum", vol. 62: Roma 1981,
fasc. 1, s.
159-172;
7) Diego Ortiz S.J.
(1564-1625), profesor de filosofia en Polonia,
„Pensamiento", vol. 39, n. 154, abril-julio 1983, Madrid, s.
149-163;
8) Die philosophische
Tätigkeit von Johannes Klein SJ (1556-1601),
„Gregoria-num", vol. 66: 1985, fasc. 2, s. 315-331;
9) Nuevas fuentes de la
actividad filosófica de Diego Ortiz,
S.J. (1564-1625) en Polonia, „Pensamiento", vol.
42, n. 168:
octubre-diciembre 1986, Madrid, s. 468-472;
10) Renaissance Latin
Aristotle Commentaries Written by Jesuits in
Poland. A Supplement to Lohr 's „Latin Aristotle
Commentaries", „Freiburger Zeitschrift fur
Philosophie und
Theologie", Bd. 40: 1993, Heft 1-2, s. 169-180 (wykaz i zwięzły opis
140 łacińskich komentarzy do Arystotelesa - druków i
rękopisów - powstałych na terenie Rzeczypospolitej do r.
1650, których autorami są jezuici);
11) Paul Siwek SJ
(1893-1986), philosophe et psychologue,
„Forum Philosophicum", 1: 1996, s. 279-284;
12) La philosophie dans
les collèges des jésuites en Pologne au XVIe
siècle, „Freiburger Zeitschrift fur
Philosophie und
Theologie", 43: 1996, Heft 1/2, s. 154-170;
13) La philosophie des
jésuites en Pologne du XVIe au XVIIIe siècle.
Essai de synthese, „Forum Philosophicum", t. 2: 1997, s.
211-243;
14) Pedro Viana SJ
(1549-1609) et son activité de philosophe en
Lituanie, „Forum Philosophicum", t. 3: 1998, s.
199-217.
15) Quelques
réflexions d'un historien de la philosophie des
jésuites
en Pologne (XVIe-XVIIIe siècle), w: Studia z
filozofii
jezuitów w Polsce w XVII i XVIII wieku, Kraków
1998, s. 356-360.
16) L'activité
philosophique de Diego Ortiz SJ (1564-1625) en Pologne
et en Lituanie, „Forum Philosophicum", t. 4:
1999, s. 219-234.
17) La philosophie des
jesuites en Pologne au XXe siècle,
„Forum Philosophicum", t. 5: 2000, s. 43-53.
18) Tadeusz Ślipko SJ -
Biographisch-bibliographische Daten und
philosophische Einsichten, „Forum
Philosophicum", t. 7: 2002,
s. 29-48.
19) Józef
Alojzy Dmowski SJ (1799-1879), a Precursor ofthe
Renewel of Thomism, „Forum Philosophicum", t. 9:
2004, s.
241-258.
20) Vincent Buczyński
SJ (1789-1853). On the Way to a Revival of
Thomism, „Forum Philosophicum", t. 10: 2005, s.
181-189.
* * *
A oto kilka ogólniejszych
spostrzeżeń na temat pracy Prof.
Darowskiego oraz niektóre wnioski wypływające ze studium
filozofii jezuitów w Polsce, tak jak on je przedstawia w
swych pismach:
Praca historyka filozofii jest dla niego
historią kultury. W tej pracy
kierował i kieruje się - co tu i ówdzie podkeśla - pewnymi
zasadami, które w skrócie można ująć następująco:
1) Nie chodzi o apologię, o obronę
określonych pozycji, lecz chodzi o
poznanie tej filozofii, takiej, jaką ona była. Chodzi o poznanie prawdy
o niej i przedstawienie jej w publikacjach, o przybliżenie jej szerszym
kręgom społeczeństw. Dlatego nie ukrywa błędów i potknięć i
nierzadko pisze o jej niedostatkach i ograniczeniach.
2) Przez wiele lat podejmował i ciągle
jeszcze podejmuje prace
analityczne, bo nie można było tworzyć syntezy, gdy prawie nie było
prac analitycznych. Przez wiele lat przygotowywał więc elementy do
obrazu filozofii jezuitów polskich. Dopiero ostatnio
podejmuje pewne próby zmierzające ku syntezie.
3) Zajmuje się analizą w znacznej mierze
krytyczną, ale nie
anachroniczną, nie ahistoryczną, lecz w kontekście dziejów
filozofii, uwzględniając w miarę możności dawniejsze i nowsze
uwarunkowania.
4) Analiza ta prowadzona jest wszakże z
odpowiednią dozą sympatii, a
nawet z pewnym pietyzmem dla naszej przeszłości i tradycji, nie zawsze
co prawda chwalebnej, ale przecież naszej własnej. Darowski miał jednak
świadomość, że powinien się wystrzegać tego, by nie być bezkrytycznym
laudator temporis acti.
5) Dbał i dba nadal o należyte
informowanie zainteresowanych
problematyką dziejów filozofii jezuitów -
głównie przez częste i przy różnych okazjach
publikowa nie danych bibliograficznych, troskę o publikowanie recenzji
prac na ten temat oraz o dostarczanie zainteresowanym nadbitek
artykułów i - na miarę możliwości - o wysyłkę książek.
6) Darowski jest przekonany - i to jego
przekonanie podzielam - że
nieprzychylne opinie o filozofii jezuitów, istniejące
szczególnie dawniej, pochodziły nie tyle ze złej woli
autorów piszących na te tematy, co raczej z niedostatku ich
informacji.
7) Śledził i śledzi twórczość
dotyczącą dziejów
filozofii jezuitów, szczególnie w dawnej Polsce,
i utrzymuje stałe kontakty z tymi, którzy badają ten właśnie
okres, nie tylko w kraju, ale i za granicą. Są to zwłaszcza prof.
Romanas Plećkaitis (Uniwersytet Wileński), prof. Georg Schuppener
(Lipsk), PD dr Sven K. Knebel (Berlin), a także prof. Charles H. Lohr
SJ z Uniwersytetu we Fryburgu w Niemczech. Do jego repertorium Latin
Aristotle Commentaries opublikował nawet uzupełnienia
obejmujące
kilkudziesięciu polskich autorów-jezuitów.
8) Otwarcie na kontekst międzynarodowy
(europejski), stąd sporo
wysiłków publikowania nie tylko po polsku, lecz także w
językach obcych, mimo trudności, jakie się z tym wiążą. Dlatego np. w
książce Filozofia w
szkołach jezuickich w Polsce w XVI wieku zamieścił
obszerne, bo liczące 25 stron, streszczenie po francusku,
które pozwala obcokrajowcowi na zadowalające zapoznanie się
z treścią książki. Nie inaczej bywa i w innych jego pracach. Słusznie
uważa, że publikowanie tylko po polsku zamyka nas z konieczności w
granicach Polski, bo język polski nie należy do języków
międzynarodowych.
9) Podobne rozważania i konstatacje
legły u źródeł jego
inicjatywy wydawania od 1996 roku przez nasz Wydział Filozoficzny w
Krakowie czasopisma pt. «Forum Philosophicum» - w
językach obcych ze streszczeniami w języku polskim lub po polsku, ale z
obszernymi streszczeniami w językach obcych. Dzięki temu wykładowcy
Wydziału mają gdzie zamieszczać swe prace. Wymiana sprawia, że
czasopismo jest dostępne w wielu ośrodkach akademickich i bibliotekach
w kraju i zagranicą, a biblioteka krakowska Ignatianum dzięki
wymianie
otrzymuje mnóstwo czasopism krajowych i zagraniczych, na
których prenumeratę w żadnym przypadku nie mogłaby sobie
pozwolić: ok. 150 czasopism zagranicznych, głównie
filozoficznych, i tyleż czasopism krajowych.
10) Warto jeszcze dodać, że Darowski świadomie
posługuje się zwykle
wyrażeniem „filozofia jezuitów", unikając
sformułowania „filozofia jezuicka" - ze względu na zasadniczą
jedność filozofii jako nauki i ze względu na niewłaściwe niekiedy
konotacje tego drugiego sformułowania, tj. „filozofia
jezuicka".
***
Praca badawcza na źródłach i to dawnych nie jest oczywiście
wolna od różnorakich trudności. O niektórych z
nich Darowski wzmiankuje w swoich pracach. Oto najważniejsze:
a) Żmudne odczytywanie
rękopisów filozoficznych,
przysłowiowe nieraz ślęcze nie nad nimi; dotyczy to w
szczególności studenckich notatek z wykładów.
Wprawdzie dawniej o wiele bardziej niż obecnie dbano o czytelne, a
nawet o ładne pismo, czyli o kaligrafię, bo rękopisy te służyły nieraz
innym i miały często wartość książki. Mimo to nieraz zdarzają się
rękopisy bardzo trudno czytelne. Do tego dochodzi jeszcze stosowana
wówczas swoista stenografia, czyli system
skrótów, który był dość ujednolicony,
ale zdarzały się od niego odstępstwa wynikające z
„indywidualnej twórczości" młodych
adeptów filozofii.
b) Brak dostatecznej liczby opracowań
innych autorów i
nurtów występujących wówczas w Polsce. Tutaj jest
jeszcze dużo do zrobienia i co niepokojące - nie widać chętnych do tej
pracy.
c) Nikły kontakt z historiografią
filozoficzną Europy dotyczącą tamtego
okresu: a więc najpierw: czy istnieją takie prace? Zebranie tych
informacji było jeszcze stosunkowo łatwe, choćby na podstawie
bibliografii międzynarodowych. Ale nawet jeśli istnieją, to są one w
Polsce trudno dostępne. Na zakup nowszych prac do własnej dyspozycji
prawie w ogóle nie można się było zdobyć z braku
funduszów. Tak więc dostęp do nich był możliwy tylko w małym
zakresie.
***
Wyniki poszukiwań i opracowań nieraz budziły jego - jak podkreśla w
niektórych tekstach - i moje również niekłamane
zaskoczenie. Oto niektóre z tych „zaskoczeń".
1. Zaskakuje duża ilość
materiałów filozoficznych z
przeszłości, jakie zachowały się do naszych czasów. Na
przestrzeni 200 lat wydano drukiem ponad sto książek o
różnym poziomie i wartości oraz ponad tysiąc drukowanych
zbiorów tez na dysputy (niektóre bardzo
obszerne). Powstało też mnóstwo rękopisów
(dyktatów, notatek). Pisali je studenci na lekcjach, gdy
profesor dyktował im zasadniczą treść wykładów. Zważywszy,
że liczba kolegiów była znaczna - w najlepszym okresie, w r.
1772/ 73 jezuici prowadzili 40 ośrodków nauczania filozofii
- a w każdym z nich uczyła się większa lub mniejsza liczba
studentów, musimy przyjąć, że na przestrzeni dwustu lat
takich kodeksów powstało bardzo wiele. Zdecydowana ich
większość uległa z czasem zniszczeniu, ale duża ich liczba przetrwała
do dziś. Wiadomo obecnie, że do naszych czasów zachowało się
ponad 1000 rękopisów; niektóre z nich - pisane
przez dwu różnych słuchaczy tego samego profesora - dotyczą
tego samego kursu. Te rękopisy filozoficzne rzadko bywały przedmiotem
badań, mimo iż właśnie one -bardziej niż prace drukowane,
które podlegały cenzurze - dają możność stwierdzenia, jak
faktycznie wyglądało nauczanie filozofii i jaka to była filozofia.
Także gdy chodzi o biografie
jezuitów, to zachowały się do
nich podstawowe materiały i to nie na terenie Polski i Litwy, lecz w
Centralnym Archiwum Jezuitów w Rzymie (ARSI). U
jezuitów bowiem główne dokumenty redagowano
zwykle w trzech egzemplarzach: jeden zostawał na miejscu, drugi
przesyłano do Archiwum danej Prowincji jezuickiej, a trzeci do
Centralnego Archiwum w Rzymie. W zawierusze dziejów
Rzeczypospolitej przeważnie uległy zniszczeniu źródła na
terenie Polski, natomiast te wysłane do Rzymu w większości ocalały.
Fotokopie lub mikro-fimy tych poloników są obecnie dostępne
w Archiwum Jezuitów w Krakowie.
2. Zadziwia dalej duża liczba
wykładowców filozofii. Pracą
dydaktyczną w dziedzinie filozofii na przestrzeni dwu wieków
zajmowała się ogromna rzesza ludzi. Dość powiedzieć, że w Akademii
Wileńskiej od jej powstania w 1579 r. do zniesienia zakonu
jezuitów w 1773 r. uczyło filozofii ponad 200
profesorów i wykładowców.
Według przybliżonych obliczeń w
omawianym okresie filozofię we
wszystkich kolegiach wykładało łącznie (wraz z wykładowcami filozofii
moralnej, czyli etyki, oraz dialektyki w klasach retoryki) od 2 do 3
tysięcy jezuitów. Jest rzeczą naturalną, że pod względem
jakości można było w tej liczbie wyróżnić całą gamę: od
niezwykle wybitnych aż do bardzo słabych.
3. W świetle badań Darowskiego nie do
przyjęcia jest opinia
Bednarskiego o upadku i odrodzeniu filozofii w XVIII w. Twierdzenie
przyjmowane powszechnie po ukazaniu się dzieła Stanisława Bednarskiego
SJ Upadek i odrodzenie
szkół jezuickich w Polsce
(Kraków 1933) „o upadku i odrodzeniu
szkół jezuickich" w XVIII w. nie znajduje potwierdzenia w
przypadku filozofii. To, co w dziedzinie filozofii działo się w XVIII
w., trudno nazwać upadkiem, a następnie odrodzeniem. Tak należy ocenić
sytuację z punktu widzenia nauk szczegółowych, zwłaszcza
fizyki i astronomii. Natomiast z punktu widzenia filozofii nie było ani
widocznego upadku, ani tym mniej - odrodzenia filozofii. Innowacje
bowiem wprowadzane do nauczania filozofii od połowy XVIII w. polegały
głównie na ograniczaniu
problematyki ściśle filozoficznej na rzecz fizyki, astronomii itp.
Zyskiwała na tym fizyka, natomiast właściwa filozofia, zwłaszcza
metafizyka, traciła. Naturalnie, filozofia pośrednio też nieco na tym
zyskiwała (np. przez zastąpienie wielu zagadnień przestarzałej
arystotelesowskiej fizyki i astronomii nowszymi osiągnięciami), ale nie
na tyle, by można mówić o odrodzeniu.
4. Kierunek, jaki reprezentują
filozofowie jezuiccy tamtego okresu, to
tzw. nowy arystotelizm jezuicki. Filozofia jezuitów
stanowiła w Polsce i na Litwie osobny nurt filozoficzny, płynący z
Zachodu z ośrodków jezuickich, głównie z
półwyspu Iberyjskiego i z Italii, zwłaszcza z Rzymu. Był to
nowy arystotelizm
jezuicki, należący do tzw. drugiej scholastyki,
wypracowany przez jezuitów w II połowie XVI w. Według
założyciela jezuitów, św. Ignacego Loyoli, w nauczaniu
filozofii autorytetem doktrynalnym dla jezuitów miał być
Arystoteles. Wkrótce jednak okazało się, że w XVI w. nie
sposób wykładać arystotelizmu w jego wersji średniowiecznej.
Jezuici starali się więc nadać filozofii Arystotelesa nową formę.
Dokonali tego w II połowie XVI w., w okresie przygotowywania Ratio
studiorum.
Głównymi twórcami
tego nurtu byli profesorowie
związani z Kolegium Rzymskim, zwłaszcza: Portugalczyk Pedro da Fonseca,
autor Institutiones
dialecticae (1. wyd. Lizbona 1564, 53.[!] wyd. Lyon
1625) i Commentarii in
libros Metaphysicorum (Rzym 1577); Hiszpan
Francisco de Toledo (Toletus), autor Introductio in dialecticam
(1.
wyd. Rzym 1591, 18. wyd. Mediolan 1621) oraz komentarzy do filozofii
przyrody; Hiszpan Benito Pereira, autor De communibus omnium rerum
naturalium principiis et affectionibus (Rzym 1576), oraz
Hiszpan
Francisco Suárez, autor Disputationes
metaphysicae (Salamanca 1597).
Dzieło to jest nie tyle komentarzem do Arystotelesa, co nowym
„gatunkiem literackim", którego autor przedstawia
metafizykę w sposób systematyczny jako organiczną całość.
Nowość arystotelizmu jezuickiego
polegała przede wszystkim na
stopniowej emancypacji nauk przyrodniczych oraz na uznaniu większej
autonomii dyscyplin filozoficznych - przy zachowaniu jednak poglądu, że
Objawienie chrześcijańskie i filozofia Arystotelesa są ze sobą
zasadniczo zgodne.
W Rzeczypospolitej Obojga
Narodów nurt ten zapoczątkowali w
drugiej połowie XVI w. pierwsi wykładowcy filozofii, którzy
albo byli obcokrajowcami (zwłaszcza Hiszpanie), albo Polakami
wykształconymi za granicą. W stosunku do filozofii uprawianej dotąd w
Polsce był to nurt nowy.
5. Badacza filozofii tamtych
wieków zaskakuje niezwykłe
zaangażowanie, a nawet upór w kwestiach głoszonych i
bronionych poglądów; zaangażowanie, jakiego dzisiaj w tej
dziedzinie prawie nie spotykamy. Profesorzy wykładający studentom są w
swej zdecydowanej większości przekonani o słuszności tego, co
wykładają, i wyraźnie daj ą temu wyraz; i to się czuje przy lekturze
ich tekstów. Na poparcie głoszonych tez przedstawiają często
rozbudowane argumentacje, zawierające różnorakie dowody;
liczba dowodów za daną tezą jest nieraz niezwykle duża. W
osobnych paragrafach rozprawiaj ą się nierzadko z przeciwnikami dawniej
szymi i współczesnymi, podważając argumenty wymienianych z
nazwiska filozofów. To mocne zaangażowanie w dziedzinie
poglądów filozoficznych prowadziło niekiedy do napięć, także
wśród samych jezuitów.
6. Filozofia jezuitów w
dawnej Polsce miała dawniej złą
opinię w wielu kręgach. Ukształtowała się ona m.in. pod wpływem
niektórych historyków, zwłaszcza Władysława
Smoleńskiego i Henryka Struvego, którzy nie badając jej,
przedstawiali ją nierzetelnie i tendencyjnie. Z czasem wytworzyły się
pewne stereotypy na ten temat. Okazuje się, że ta opinia jest
niesłuszna, a przez to krzywdząca.
Z satysfakcją trzeba odnotować, że -
w dużej mierze dzięki opracowaniom ks. Darowskiego - zmienia się powoli
na lepsze, bardziej przyjazne i bardziej odpowiadające stanowi
faktycznemu, bardziej odpowiadające prawdzie, nastawienie
historyków filozofii do filozofii jezuitów w
dawnej Polsce.
***
Na końcu wreszcie - ut
suus veritati sit locus - pragnę wpleść tutaj
pewien wątek osobisty.
Sam od wielu lat zajmuję się dziejami filozofii jezuitów w
Polsce przedrozbiorowej . Bodźca do tego dodawały mi wielokrotne
zachęty i pomoc mego wybitnego ucznia z czasów, gdy
wykładałem ontologię na Wydziale Filozoficznym TJ w Krakowie
(1949-1965), właśnie - ks. Romana Darowskiego, który sam -
wcześniej obrał na ten kierunek. Umiał on szczególnie
skutecznie spożytkować dwa argumenty -rzekomo dwie mocne strony
nakłanianego: znajomość problematyki filozoficznej i języka
łacińskiego, co jest nieodzowne badaczowi filozoficznej spuścizny
jezuickiej z dawnych czasów. Te argumentacje przeważnie
odnosiły skutek.
Bardziej systematycznym badaniem
filozofii jezuitów zająłem
się począwszy od r. 1975. W 1978 r. opublikowałem pierwszą książkę z
tego zakresu: Stanisław
Szadurski SJ (1726-1789). Przedstawiciel
uwspółcześnionej filozofii scholastycznej
(Kraków
1978, ss. 313, Résumé, s. 297-304).
Napisana przeze mnie monografia o Gengellu pt.: Problem ateizmu i
nieśmiertelności duszy ludzkiej w pracach Jerzego Gengella SJ
(1657-1727), jako rozprawa doktorska, stała się podstawą
przewodu
doktorskiego na Wydziale Filozoficznym TJ w Krakowie i nadanego mi w
1989 roku stopnia doktora filozofii. Głównym inspiratorem
doktoratu i jego promotorem był właśnie ks. Darowski, profesor tegoż
Wydziału i długoletni jego dziekan oraz niestrudzony badacz jezuickiej
przeszłości na polu filozofii w Polsce i autor licznych prac z tej
dziedziny. Jemu to szczególnie zależało, żebym - jak
twierdził - jako biegły w łacinie i filozofii, współpracował
z nim w tym dziele, nawet po przeniesieniu się z Krakowa.
I tak się też stało. Dużo czasu i
energii poświęciłem badaniom
filozofii jezuitów, które zaowocowały
opracowaniem kilkudziesięciu prac na ten temat, w tym monografii 9
wybitniejszych filozofów jezuickich w dawnej Polsce. Są to
(w kolejności ukazywania się prac o nich): Stanisław Szadurski, Jan
Morawski, Benedykt Dobszewicz, Adam Kwiryn Krasnodębski, Tomasz
Młodzianowski, Wojciech Tylkowski, Jerzy Gengell, Kazimierz Ostrowski
oraz ostatnio: Eliasz Downarowicz.
Wszystkie te prace Darowski dokładnie i
szczegółowo czytał,
sugerował poprawki i udoskonalał, a wreszcie zabiegał o ich publikację.
W ostatnich latach na łamach
„Forum Philosophicum",
redagowanego przez Darowskiego, ukazują się moje artykuły w języku
łacińskim, będące streszczeniem - na użytek historyków
filozofii nie znających języka polskiego - opublikowanych wcześniej po
polsku moich monografii.
Najnowszym zaś owocem naszej
współpracy będzie publikacja:
«Tezy z całej
filozofii» z Krakowskiego Kolegium
Jezuitów (1894), która jest w druku.
Ks. Darowski w swoich naukowych
badaniach i w swej pisarskiej
twórczości nie był bynajmniej zasklepiony w jednej tylko
tematyce, w historii filozofii polskich jezuitów.
Opublikował i redagował również teksty doktrynalne z
filozofii, jak choćby: Człowiek
i świat. Szkice filozoficzne (1972), La
théorie marxiste de la vérité
(1973), Człowiek:
istnienie i działanie
(1974), a zwłaszcza Filozofia
człowieka (1995), której
trzecie wydanie pt.: Filozofia
człowieka. Zarys problematyki -
Antologia tekstów, ukazało się w 2002 r.
Sam Darowski uważa nawet, że
najważniejszą jego pracą jest właśnie
Filozofia człowieka.
Inne bowiem jego publikacje dotyczą przeszłości,
natomiast ta zajmuje się żywotnymi problemami współczesnych
ludzi.
Nie były i nie są też obce R. Darowskiemu tematy
religijne i
teologiczne, czego dowodem są takie wydawnictwa, jak: Otwarci w wierze
(1974). Zajmuje się też przeszłością i teraźniejszością swej
miejscowości rodzinnej i jej poświęcił obszerne dzieła, wyraz jego
lokalnego patriotyzmu: Szczepanowice
nad Dunajcem; jest to monografia
bardzo pochlebnie oceniana w wielu recenzjach, wydana po raz pierwszy
w 1993 r. Jej drugie, rozszerzone wydanie ukazało się przed rokiem, a
kolejny tom na temat Szczepanowic ujrzał światło dzienne w tym roku.
Ta obfita, wieloraka i budząca podziw
twórczość naszego
Jubilata nie spadła jednak z nieba jak darmowa manna, ani nie wyrosła z
samego Jego przyrodzonego geniuszu. Przygotowały ją i nastroiły do niej
lata rzetelnych studiów filozoficznych, teologicznych i
specjalistycznych (1955-1967, a więc 12-lecie), odbywanych przeważnie
po łacinie według ówczesnych programów nie tylko
na polsko-jezuickich Wydziałach: Filozoficznym w Krakowie i
Teologicznym w Warszawie, ale i na Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie
i na Uniwersytecie w Monachium.
Zrządzeniem Bożej Opatrzności wypadło mi
być Jego
„profesorem", gdy studiował filozofię w Krakowskim Kolegium,
wykładowcą ontologii - metafizyki ogólnej. Gwoli prawdy mogę
i powinienem wyznać, że należał On do najlepszych, najwybitniejszych,
rokuj ących najlepsze nadzieje moich uczniów w całym
16-leciu mojej krakowskiej „profesury". Nie mówię,
że był najlepszym i najwybitniejszym, by nie pomniejszyć i nie
skrzywdzić innych, również wybijających się, w gronie
ówczesnych jezuickich studentów filozofii.
Uzbrojony rzymskim doktoratem i
późniejszą habilitacją na
Wydz. Filozoficznym PAT w Krakowie, oddał się długoletniej, do dziś
trwającej profesurze filozofii, głównie filozofii człowieka
jako swej specjalności (od 1967 r.), będąc profesorem nadzwyczajnym od
1969 r., a zwyczajnym od 1990 r. Wykłady i ćwiczenia prowadził nie
tylko na jezuickim Wydziale Filozoficznym w Krakowie, ale i na innych
uczelniach: na Wydziale Filozoficznym Papieskiej Akademii Teologicznej,
jak i w Wyższym Śląskim Seminarium Duchownym w Krakowie.
Profesurze towarzyszyły różne
tytuły i zajęcia
administracyjne. I tak na jezuickim Wydziale Filozoficznym był
prefektem-dyrektorem studiów, długoletnim dziekanem i
rektorem Kolegium Krakowskiego, redaktorem „Rocznika Wydziału
Filozoficznego TJ w Krakowie", inicjatorem i redaktorem
„Forum Philosophicum" od 1996, przewodniczącym Towarzystwa
Naukowego Jezuitów w Krakowie, a także Sekcji Filozoficznej
PTT (Polskiego Towarzystwa Teologicznego) w Krakowie. Należał do
Komisji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Niewierzącymi (1989-1994) i był
członkiem Rady Naukowej Episkopatu Polski (1972-1982 i od 2003). Brał
udział w wielu zjazdach i konferencjach, zapewnie nie jako bierny
uczestnik. Nie dziw więc, że Kongregacja Prowincjalna
Jezuitów Polski Południowej wybrała Go na swego delegata i
przedstawiciela na trwającej kilka miesięcy XXXII Kongregacji
Generalnej całego zakonu jezuitów w Rzymie w roku 1974/75.
Wszystko to świadczy o rozległych
horyzontach umysłowych Romana
Darowskiego, o Jego szlachetnej twórczej ambicji, jak i o
ogromnej, nieznużonej, godnej podziwu pracowitości, bez
której nie byłoby tak obfitych i różnorakich
owoców pisarsko-wydawniczych, za co Mu wielkie dzięki i
stokrotne „Bóg zapłać" teraz tu na ziemi i kiedyś
w niebiosach.